POTVRZENÁ ÚČAST 2024      

CASA C-295

Taktický transportní letoun v segmentu malých a středních strojů. Tento dvoumotorový turbovrtulový hornoplošník vyrábí španělská divize firmy Airbus, dříve známá jako CASA. Typ C-295 se vyrábí od konce devadesátých let, přičemž první let proběhl v roce 2001. Bylo vytvořeno několik jeho specifických verzí, které je přitom možné modulárně měnit. Specifické verze umožňují zaměření na průzkumné, hasičské, tankovací role i úkoly námořního a elektronického boje.

  

U standardní verze lze jednoduše uzpůsobit nákladový prostor pro přepravu nákladu, VIP osob i evakuaci raněných a nemocných osob. Nákladový prostor o délce 12 metrů umožňuje přepravu až 9 250 kg nákladu. V praxi může C-295 převážet až šest nákladových palet či tři automobily typu Land Roveru. V případě přepravy osob má maximální kapacitu 71 vojáků, 50 výsadkářů, nebo 46 pasažérů v ekonomické třídě. V plnění standardních transportních úkolů se i díky robustnímu šestikolovému podvozku vyznačuje zejména nízkými nároky na přistávací a vzletovou plochou co se délky i kvality povrchu týče.

Celkem bylo dosud u výrobce všemi státy objednáno celkem 222 letounů CASA C-295 z nichž 189 se jich aktuálně nachází ve službě. Letouny tohoto typu používá mnoho zemí světa. Největším uživatelem je celkem s 24 kusy Egypt. Více než deset kusů v současnosti provozuje Španělsko, Polsko, Portugalsko, Indonésie, Brazílie a Mexiko.

Uživatelem letounu jsou se svými šesti provozovanými stroji i Vzdušné síly AČR, jež je dosud využily k širokému spektru úkolů. První stroj AČR získala v roce 2010, přičemž v první sérii šlo o čtyři kusy verze C-295M. Stabilně jsou české C-295M nasazovány k potřebám mírové mise MFO na Sinajském poloostrově. Rovněž jsou používány pro výcvik výsadkářů a přepravu materiálu pro potřeby českých vojáků v zahraničí. Byli jimi byli převážení dokonce i koně Převalského, a to do Mongolska v rámci participace AČR na záchranném programu Zoologické zahrady Praha.

Nejnovější verzi letounu C-295MW, jejíž dva kusy získala AČR v roce 2021, lze rozeznat zejména díky výrazným tzv. wingletům, což jsou zahnuté aerodynamické plochy na konci křídel. Ty společně s vylepšenými motory Pratt & Whitney Canada PW127G zvětšují nosnost až o jednu tunu, prodlužují dolet a šetří palivo. Tato verze přináší modernější komunikační a navigační systémy i avioniku. Rovněž je opatřena novým odolnějším pololesklým nátěrem.

Letecký archiv - CASA C-295

Hlavní technické údaje

Rozpětí 25,81 m
Délka 24,46 m
Výška 8,66 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 200 kg
Maximální rychlost 576 km/h
Dostup 9 150 m
Dolet 1277 km

 

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro