POTVRZENÁ ÚČAST 2024    

T 34

Tank T 34 byl jedním z nejznámějších tanků 2. světové války. Od roku 1937 na jeho konstrukci pracoval tým pod vedením šéfkonstruktéra M.I. Koškina v Charkovském tankovém závodě a ve verzi T 34/76 a T 34/85 bylo těchto tanků od června 1940 do konce války vyrobeno kolem 50 000 kusů. Bojovým křtem si prošly v operaci Barbarossa, kde konstrukčně sice převyšovaly tanky nepřítele, byly ale vysoce poruchové a sovětské jednotky v té době neměly jednak dostatek vycvičených posádek, jednak zajištěnou logistiku, zejména přísun nafty, což vedlo ke zdrcující porážce. Tyto nedostatky byly odstraňovány postupně v průběhu následujících měsíců.

Tank T 34/76 byl vyzbrojen 76 mm kanonem a dvojicí kulometů ráže 7,62 mm, poháněn byl zážehovým motorem Mikulin 17 T, později vznětovým motorem V-2. Osádku tvořili čtyři muži.

Základní technické údaje:
Délka     6 620 mm
Šířka     3 000 mm
Výška  2 400 mm
Šířka pásu 500 mm
Bojová hmotnost 30 500 kg
Max. rychlost na silnici 55 km/h
Dojezd po silnici 465 km
Dojezd v terénu 365 km


Od roku 1944 byla zavedena do výzbroje sovětských jednotek verze T 34/85, která vznikla tím, že na podvozek tanku T 34/76 byla osazena upravená věž tanku KV B5. Výzbroj tvořil 85 mm kanon D5-T, později S-53 a ZIS S-53 a dva kulomety DT (Děgťarjov tankovyj) ráže 7,62mm, poháněn byl motorem V-2. Osádku tvořilo pět mužů.

 

Základní technické údaje:
Délka     6 100 mm
Šířka     3 000 mm
Výška 2 600 mm
Šířka pásu 500 mm
Bojová hmotnost 32 000 kg
Max. rychlost na silnici 55 km/h
Dojezd po silnici 420 km
Dojezd v terénu 270 km

Obě verze tanku T 34 byly také ve výzbroji československých tankových jednotek na východní frontě, jak u tankového praporu 1. čs. samostatné brigády, tak u 1. čs. samostatné tankové brigády v SSSR.

Tank T 34/85, který návštěvníci uvidí v historickém campu, má kamufláž z období ostravsko-opavské operace. Číslo 534 je připomínkou tanku se stejným věžovým číslem a výrobním číslem 4120653, který byl zařazen do výzbroje 1. čs. samostatné tankové brigády v únoru 1945 a sloužil v bojích do 16. dubna, kdy byl pro poškození vyřazen.
 

Stránka je připravena ve spolupráci se Slezským zemským muzeem.

Slezské zemské muzeum

Speciální partner

Partneři

GENERÁLNÍ PARTNER
Lockheed Martin
EXKLUZIVNÍ PARTNER
Škoda Auto
SPECIÁLNÍ PARTNER
PODPORA
OFICIÁLNÍ TECHNICKÁ PODPORA
Audiopro